III.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΣΑΗΕΝΤΟΛΟΓΙΑΣ
ΩΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ

III.I. Η Σαηεντολογια Ανταποκρινεται στον Ορισμο Οποιασδηποτε Θρησκευτικης Παραδοσης

Πολλοί μελετητές στον τομέα των Θρησκευτικών Σπουδών, ορίζουν τη θρησκεία από καθαρά λειτουργική άποψη. Ίσως οι δύο πιο ευρέως αποδεκτοί επιστημονικοί ορισμοί της θρησκείας υπό αυτό το πρίσμα είναι η περιγραφή της θρησκείας από τον φιλόσοφο Paul Tillich ως «η κατάσταση τού να καταλαμβάνεσαι από ένα υπέρτατο ενδιαφέρον» και ο χαρακτηρισμός της θρησκείας από τον ιστορικό Frederick J. Streng ως «μέσο πλήρους μεταμόρφωσης». Υπό το πρίσμα αυτών των προσεγγίσεων, οποιοδήποτε ενδιαφέρον προσδιορίζει όλα τα άλλα ενδιαφέροντα ως πρωταρχικό ή οποιαδήποτε δύναμη μεταμορφώνει ένα άτομο στον πυρήνα του, μπορούν να θεωρηθούν κατ’ ουσίαν θρησκευτικά σε νόημα και σκοπό. Αυτές οι λειτουργικές προσεγγίσεις στον επιστημονικό ορισμό της θρησκείας είναι αρκετά παρόμοιες με τον νομικό ορισμό της θρησκείας που τέθηκε στην υπόθεση Seeger εναντίον Ηνωμένων Πολιτειών, Τόμος 380, Αρχεία των ΗΠΑ, σελ. 163 (1965), όπου ορίζεται ότι «η θρησκευτική εκπαίδευση και πίστη περιλαμβάνουν και εκτείνονται σε τέτοιες ειλικρινείς και σημαντικές πεποιθήσεις που καταλαμβάνουν μια θέση στη ζωή αντίστοιχη μ’ αυτή που στην ορθόδοξη πίστη καταλαμβάνει η πίστη σ’ ένα Υπέρτατο Ον».

Ενώ εκτιμώ την επιστημονική χρησιμότητα και τη νομική ορθότητα αυτών των λειτουργικών προσεγγίσεων για τη θρησκεία, οι σκοποί μου ως μελετητή εξυπηρετούνται καλύτερα από έναν κάπως στενότερο ορισμό της θρησκείας. Παρόμοια με την προσέγγιση πολλών άλλων μελετητών στον τομέα των Θρησκευτικών Σπουδών, ορίζω τη θρησκεία ουσιαστικά ως οποιοδήποτε σύστημα πεποιθήσεων και πρακτικών που ισχυρίζεται ότι εναρμονίζει άτομα και κοινότητες με την υπέρτατη βάση της ύπαρξής τους. Όλα τα στοιχεία αυτού του ορισμού είναι σημαντικά επειδή υποδεικνύουν τις σημαντικές και αναγκαίες πτυχές κάθε οργανωμένης θρησκευτικής παράδοσης. Κάθε θρησκεία είναι ένα σύστημα πεποιθήσεων και πρακτικών. Μια θρησκεία παρέχει έναν τρόπο κατανόησης και συγχρόνως ενασχόλησης με τον κόσμο σε όλο του το μυστήριο και νόημα. Κάθε θρησκεία στηρίζει και υποστηρίζει άτομα και κοινότητες. Μια θρησκεία συνδέει το άτομο με μια κοινότητα ατόμων που σκέφτονται και δρουν παρόμοια. Και το πιο σημαντικό απ’ όλα, κάθε θρησκεία έχει τις ρίζες της σε μια υπέρτατη βάση. Με το «υπέρτατη βάση» αναφέρομαι στην επισήμανση ότι οι θρησκείες συνήθως κινούνται μεταξύ του συνηθισμένου κόσμου και μιας υπερβατικής οντότητας ή δύναμης, η οποία ενοποιεί και συμπληρώνει τον συνηθισμένο κόσμο. Οι θρησκείες μιλούν συχνά γι’ αυτή την υπερβατική βάση ως το Ιερό, το Θείο, ή το Άπειρο, ενώ της αποδίδουν ονόματα, όπως Θεός, Αλλάχ ή Βράχμα. Αλλά, όποιο κι αν είναι το όνομα και η εξήγηση αυτής της βάσης, κάθε θρησκεία διαβεβαιώνει για κάποια Υπέρτατη Πραγματικότητα που δίνει απαντήσεις στα ερωτήματα για τη ζωή και τον θάνατο της ανθρώπινης ύπαρξης. Το διακριτικό σήμα όλων των θρησκειών είναι αυτή η σχέση με την υπέρτατη πραγματικότητα.

Χωρίς αμφιβολία, η Σαηεντολογία ανταποκρίνεται τόσο στους λειτουργικούς όσο και στους νομικούς ορισμούς της θρησκείας ως «κατάσταση υπέρτατου ενδιαφέροντος» ή ως «μέσο πλήρους μεταμόρφωσης». Και σίγουρα η Σαηεντολογία ανταποκρίνεται στον στενότερο επιστημονικό ορισμό της θρησκείας που έχω προτείνει. Η Σαηεντολογία παρουσιάζει ένα σύστημα πεποιθήσεων και πρακτικών που ισχυρίζεται ότι εναρμονίζει τα άτομα και τις κοινότητες με την υπέρτατη βάση κάθε ύπαρξης. Πιο συγκεκριμένα, η Σαηεντολογία πληροί την εκ των ων ουκ άνευ δοκιμασία για κάθε θρησκεία, αφού διαβεβαιώνει την πραγματικότητα μιας υπέρτατης βάσης της ανθρώπινης ύπαρξης και αντιλαμβάνεται αυτή την υπερβατική βάση με έναν εντελώς πνευματικό τρόπο.

Οι Σαηεντολόγοι βλέπουν την ανθρώπινη ζωή να ωθείται προς την επιβίωση μέσα από οκτώ δυναμικά ή σκοπούς. Παρουσιάζουν αυτά τα οκτώ αλληλεπιδραστικά δυναμικά ως ομόκεντρους κύκλους, όπου το πρώτο δυναμικό της ατομικής ύπαρξης περιβάλλεται διαδοχικά και συνεχίζεται στα κυκλικά δυναμικά της κοινοτικής και πνευματικής ύπαρξης.

Οι Σαηεντολόγοι βλέπουν την ανθρώπινη ζωή να ωθείται προς την επιβίωση μέσα από οκτώ δυναμικά ή σκοπούς. Παρουσιάζουν αυτά τα οκτώ αλληλεπιδραστικά δυναμικά ως ομόκεντρους κύκλους, όπου το πρώτο δυναμικό της ατομικής ύπαρξης περιβάλλεται διαδοχικά και συνεχίζεται στα κυκλικά δυναμικά της κοινοτικής και πνευματικής ύπαρξης. Έτσι, η ύπαρξη σε κάθε δυναμικό συμμετέχει στην απόλυτη πνευματική προέλευση και προορισμό και δείχνει την κατεύθυνση προς αυτά. Το πρώτο δυναμικό είναι η ώθηση προς την επιβίωση μέσω της ατομικής ύπαρξης, το δεύτερο δυναμικό η ώθηση προς την επιβίωση μέσω της οικογενειακής ζωής, το τρίτο δυναμικό η ώθηση προς την επιβίωση μέσω των ομάδων, το τέταρτο δυναμικό η ώθηση προς την επιβίωση μέσω του ανθρώπινου γένους, το πέμπτο δυναμικό η ώθηση προς την επιβίωση μέσω όλων των μορφών ζωής, το έκτο δυναμικό η ώθηση προς την επιβίωση μέσα από το φυσικό σύμπαν, το έβδομο δυναμικό η ώθηση προς την επιβίωση μέσω του πνευματικού σύμπαντος, και το όγδοο δυναμικό είναι η ώθηση προς την επιβίωση μέσω ενός Υπέρτατου Όντος ή ως το Άπειρο. Έτσι, ενώ τα πρώτα έξι δυναμικά αφορούν κυρίως την πνευματική ευημερία στον καθημερινό κόσμο, το έβδομο και το όγδοο δυναμικό συνδέουν αυτά τα επίπεδα της καθημερινής ύπαρξης με τις πνευματικές διαστάσεις μιας πραγματικότητας που υπερβαίνει ριζικά τον καθημερινό φυσικό και κοινωνικό κόσμο.

Το έβδομο δυναμικό της Σαηεντολογίας διαβεβαιώνει για την πνευματική διάσταση της ύπαρξης που υπερβαίνει ριζικά το φυσικό σώμα και τον υλικό κόσμο. Επομένως, αυτή η αντίληψη για τον άνθρωπο ως πνευματικό ον, σχετίζεται με το άφθαρτο Άτμαν του Ινδουισμού και την αθάνατη ψυχή του Χριστιανισμού. Για τη Σαηεντολογία το πραγματικό άτομο δεν είναι το σώμα, και πολύ λιγότερο τα πράγματα που χρησιμοποιούνται για να κοσμούν και να παρατείνουν τη σωματική ζωή. Το πραγματικό άτομο είναι ένα εγγενώς καλό πνευματικό ον που χρησιμοποιεί το φυσικό σώμα και τον υλικό κόσμο. Οι Σαηεντολόγοι αποκαλούν αυτό το αθάνατο πνευματικό ον «θήταν». Σε ιδανική κατάσταση, όταν είναι πλήρως λειτουργικός, ο θήταν έχει απεριόριστες δυνατότητες γνώσης και ισχύος. Παρ’ όλα αυτά, ο θήταν δεν μπορεί πλήρως και ελεύθερα να λειτουργεί «ως αιτία» με αυτόν τον τρόπο, έως ότου απελευθερωθεί από τα διανοητικά εμπόδια και τις επιβλαβείς σωματικές και ψυχολογικές παρενέργειες που έχουν προκύψει από πολλές προηγούμενες ζωές ενσαρκωμένης ύπαρξης. Αυτά τα διανοητικά εμπόδια, που ονομάζονται έγγραμμα από τους Σαηεντολόγους, πρέπει να σβηστούν για να μπορέσει ο θήταν να ανακτήσει τη δημιουργική του δύναμη και σοφία. Αυτή η διαδικασία του σβησίματος εγγράμμων, που ονομάζεται Κλήαρινγκ στη Σαηεντολογία, έχει ανακαλυφθεί και τελειοποιηθεί από τον Λ. Ρον Χάμπαρντ στην πνευματική θεραπεία της τεχνολογίας της Διανοητικής και της εφαρμοσμένης θρησκευτικής φιλοσοφίας της Σαηεντολογίας.

Το όγδοο δυναμικό της Σαηεντολογίας διαβεβαιώνει για ένα πνευματικό πλαίσιο της ζωής που υπερβαίνει ριζικά τον εν επιγνώσει εαυτό και το φυσικό σύμπαν. Οι Σαηεντολόγοι διστάζουν να δηλώσουν τον πλήρη τεχνολογικό έλεγχο και τη φιλοσοφική κατανόηση αυτού του υψηλότερου επιπέδου πνευματικότητας. Αλλά μια τέτοια διστακτικότητα έχει μια μακραίωνη τιμητική στις θρησκείες του κόσμου. Οι αρχαίοι Εβραίοι συγγραφείς δεν τόλμησαν να γράψουν το όνομα του Θεού, από ευλάβεια μπροστά από το «η δόξα της Παρουσίας Του». Οι Χριστιανοί θεολόγοι του μεσαίωνα αναφέρονταν στον Θεό μόνο ως τον «δρόμο της άρνησης», σε αναγνώριση της υπέρτατης Διαφορετικότητάς του. Οι αρχαίοι Κινέζοι σοφοί επέμεναν ότι «αυτό που μπορεί να θεωρηθεί Ταό, δεν είναι το πραγματικό Ταό». Οι Ινδοί μυστικιστές του Μεσαίωνα απευθύνθηκαν στην Υπέρτατη Πραγματικότητα ως «Αυτός μπροστά από τον οποίο όλες οι λέξεις οπισθοχωρούν». Η Σαηεντολογία αντανακλά την ίδια δοκιμασμένη στον χρόνο θρησκευτική μετριοφροσύνη, όταν δηλώνει σαφώς αλλά δεν εξηγεί πλήρως ότι τα άτομα τελικά επιβιώνουν «μέσα από ένα Υπέρτατο Ον» ή «ως το Άπειρο».

ΙΙΙ.ΙΙ. Η Σαηεντολογια Επιδιωκει τους Στοχους
Οποιασδηποτε Θρησκευτικης Αναζητησης

Κάθε θρησκεία είναι μια αναζήτηση για τη σωτηρία. Πράγματι, η ανάγκη για μια θρησκεία, σε πρώτη φάση, αναπτύσσεται από την αναγνώριση του γεγονότος ότι τα πράγματα δεν είναι εντάξει στον ανθρώπινο κόσμο. Κάθε ανθρώπινο ον ζει κάτω από μια απειλή θανάτου που μπορεί να εξανεμίσει τα πάντα. Πολιτιστικά ιδανικά και κοινωνικοί θεσμοί μπορεί να βελτιώσουν το άτομο και την αξία του, αλλά όχι παγκοσμίως και αιώνια. Οι σκοποί για τους οποίους αγωνίζονται τα ανθρώπινα όντα αποτυγχάνουν όλοι. Οι αυτοκρατορίες που χτίζουν τα ανθρώπινα όντα καταρρέουν όλες. Όμως, κάθε θρησκεία υπόσχεται έναν δρόμο μέσα ή γύρω από την αταξία και την καταστροφή, οι οποίες φαίνεται να στοιχειώνουν όλη την ανθρώπινη ζωή. Οι θρησκείες του κόσμου διαφέρουν μεταξύ τους στο αν αυτός ο «δρόμος» είναι ένα άτομο ή ένα συλλογικό εγχείρημα, ένα ανθρώπινο ή θεϊκό επίτευγμα, μια επίγεια ή επουράνια ανταμοιβή. Αλλά κάθε θρησκεία υπόσχεται σωτηρία από τον θάνατο και πέρα από τον θάνατο για όλους αυτούς που μαθαίνουν τα πνευματικά μαθήματα και τελειοποιούν τους πνευματικούς τομείς της ζωής.

Η σωτηρία δεν περιορίζεται σε μια τελική νίκη επί του θανάτου σε κάποιον άλλο κόσμο ή στη μελλοντική ζωή. Οι θρησκείες προσφέρουν σωτηρία από τη διανοητική σύγχυση, τον ψυχικό πόνο και το ηθικό χάος που διαταράσσει την ανθρώπινη ζωή σ’ αυτόν τον κόσμο και σ’ αυτή τη ζωή. Οι θρησκείες συνήθως υπόσχονται δύναμη και παρέχουν τα μέσα για να τα βγάζει κανείς πέρα με όλες τις οριακές καταστάσεις της ζωής. Οι θρησκείες προσφέρουν ισχύ και ανακούφιση σε άτομα που φτάνουν στον έσχατο βαθμό τις αναλυτικές τους ικανότητες, τη φυσική τους αντοχή και την ηθική τους επίγνωση. Με λίγα λόγια, οι θρησκείες έχουν δημιουργηθεί για να σηκώνουν το βάρος της ανθρώπινης σύγχυσης, των δεινών και της διαστροφής.

Η Σαηεντολογία όχι μόνο υπόσχεται μια λύση για τον θάνατο, αλλά επίσης παρέχει έναν τρόπο για να υπερνικάς την ανθρώπινη σύγχυση, τα δεινά και τη διαστροφή. ... Για τους Σαηεντολόγους αυτά τα προβλήματα που μαστίζουν την ανθρώπινη φυλή είναι, σε τελική ανάλυση, πιο πολύ πνευματικά και όχι απλώς σωματικά ή διανοητικά.

Όπως και οι άλλες θρησκείες, η Σαηεντολογία όχι μόνο υπόσχεται μια λύση για τον θάνατο, αλλά επίσης παρέχει έναν τρόπο για να υπερνικάς την ανθρώπινη σύγχυση, τα δεινά και τη διαστροφή. Ένας στάνταρ ορισμός της Σαηεντολογίας, που εμφανίζεται σε φυλλάδια στις πιο πολλές από τις εκδόσεις της, αντιμετωπίζει άμεσα αυτές τις τρεις υπέρτατες απειλές για την ευημερία: «Η Σαηεντολογία είναι μια εφαρμοσμένη θρησκευτική φιλοσοφία και τεχνολογία που επιλύει προβλήματα σχετικά με το πνεύμα, τη ζωή και τη σκέψη». Για τους Σαηεντολόγους αυτά τα προβλήματα που μαστίζουν την ανθρώπινη φυλή είναι, σε τελική ανάλυση, πιο πολύ πνευματικά και όχι απλώς σωματικά ή διανοητικά. Υπάρχει ένα βασικό ελάττωμα του πνεύματος ή πιο σωστά του θήταν, το οποίο αποδυναμώνει το σώμα και συσκοτίζει τη διάνοια. Αλλά η Σαηεντολογία υπόσχεται έναν τρόπο να απελευθερώσει τον θήταν από τις υποσυνείδητες αναμνήσεις εκείνων των καταστροφών που έχει υποστεί στις προηγούμενες ζωές και την εξασθένιση των δυνάμεων από τις οποίες έχει υποφέρει σε αυτή τη ζωή, πράγματα που συσκοτίζουν την επίγνωσή του και ακρωτηριάζουν τις ικανότητές του. Έτσι, η Σαηεντολογία επιδιώκει τον προσωπικό στόχο του κλήαρινγκ της ανθρώπινης διάνοιας, του σώματος και του πνεύματος από όλες τις παρεκκλίσεις.

Όπως κάνουν και άλλες θρησκείες, η Σαηεντολογία αποτελεί μια αναζήτηση της σωτηρίας η οποία θα περιλαμβάνει τόσο τη ζωή σε έναν μελλοντικό «κόσμο» όσο και τη ζωή στον παρόντα. Η αναζήτηση της σωτηρίας από τη Σαηεντολογία επικεντρώνεται στη διαδικασία της πνευματικής συμβούλευσης που ονομάζεται ώντιτινγκ – μια διαδικασία που παρουσιάζει ομοιότητες με τη Δυτική εξομολόγηση και τις τεχνικές του Ανατολικού διαλογισμού. Το ώντιτινγκ καθαρίζει και συγχρόνως καθορίζει την εσωτερική ζωή του θήταν. Τα πρώτα στάδια του ώντιτινγκ ασχολούνται κυρίως με τα πνευματικά δυναμικά του ατόμου, την οικογένεια, την κοινωνική και την παρελθοντική ζωή και έχουν σχεδιαστεί για να παράγουν υγιή και ευτυχισμένα όντα. Τα επόμενα βήματα του ώντιτινγκ ενισχύουν την πνευματική επίγνωση και την ικανότητα του ατόμου, ελευθερώνοντας τελικά τον θήταν από κάθε εξάρτηση από το φυσικό σώμα και το υλικό σύμπαν. Με λίγα λόγια, η Σαηεντολογία προσφέρει την υπόσχεση της ευτυχίας σε αυτή τη ζωή και την αθανασία, για όλους εκείνους που διασχίζουν τη δική της «Γέφυρα προς την Πλήρη Ελευθερία».

Τελικά, οι Σαηεντολόγοι δεν περιορίζουν τις υποσχέσεις της πνευματικής ευεξίας που επιτυγχάνεται μέσω της διαδικασίας του Κλήαρινγκ στο μεμονωμένο άτομο. Ο τελικός σκοπός της πνευματικής τεχνικής του ώντιτινγκ είναι να κάνει «Κλήαρ τον πλανήτη», δημιουργώντας έτσι μια πνευματική κατάσταση οικουμενικής καλοσύνης και διαρκούς ειρήνης. Στο ώντιτινγκ, η Σαηεντολογία ισχυρίζεται ότι κατέχει την «πνευματική τεχνολογία» για την εξάλειψη των πνευματικών αιτιών για όλες τις έχθρες και τις προκαταλήψεις, τις ανισότητες και τις αδικίες, όλους τους πολέμους και την εκμετάλλευση. Μόνο όταν ο πλανήτης γίνει Κλήαρ μ’ αυτόν τον τρόπο, τα ανθρώπινα όντα θα καταφέρουν να έχουν έναν «πολιτισμό χωρίς παραφροσύνη, χωρίς εγκληματίες και χωρίς πόλεμο».

III.ΙΙΙ. Η Σαηεντολογια Παρουσιαζει τις Διαστασεις Οποιασδηποτε Θρησκευτικης Κοινοτητας

Όπως δείχνει η παραπάνω συζήτηση, η θρησκεία δεν είναι απλώς μια ιδιωτική υπόθεση. Η θρησκεία είναι ένα κοινωνικό και ιστορικό φαινόμενο, παρά το γεγονός ότι οι θρησκείες ανυψώνονται και βρίσκουν το καταφύγιό τους στην ανθρώπινη καρδιά. Η θρησκευτική εμπειρία του ατόμου αναπτύσσεται από μια θρησκευτική κοινότητα που συντηρεί και μεταδίδει αυτή τη θρησκεία από το ένα άτομο στο άλλο και από τη μια γενιά στην επόμενη. Ως εκ τούτου, κάθε θρησκευτική κοινότητα οργανώνεται γύρω από τέσσερις σαφείς και αλληλένδετες διαστάσεις. Ως αντανάκλαση του γεγονότος ότι μια θρησκευτική παράδοση έχει θεωρητικές και πρακτικές πτυχές, καθώς και ατομικές και κοινωνικές, οι θρησκευτικές κοινότητες οργανώνονται ως ένα σύστημα θρησκευτικών πεποιθήσεων, θρησκευτικών πρακτικών, θρησκευτικών θεσμών και θρησκευτικών ηγετών.

Όπως όλες οι θρησκείες, η Σαηεντολογία δηλώνει ένα διακριτό σώμα θρησκευτικών πεποιθήσεων. Οι Σαηεντολόγοι αφομοιώνουν αυτές τις πεποιθήσεις μέσα από εκτεταμένη ατομική και ομαδική μελέτη των φιλοσοφικών, τεχνικών, ηθοπλαστικών και θρησκευτικών κειμένων του Λ. Ρον Χάμπαρντ. Πράγματι, αυτά τα κείμενα αποτελούν την έγκυρη πηγή για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της Σαηεντολογίας. Έτσι, τα κείμενα του Ρον Χάμπαρντ λειτουργούν ως ιερές γραφές, έχοντας την ίδια έγκυρη ισχύ για τη Σαηεντολογία όπως έχει και η Αγία Γραφή για τους χριστιανούς, η Τορά για τους Εβραίους, το Κοράνι για τους μουσουλμάνους, το Βιβλίο των Μορμόνων για την Εκκλησία του Ιησού Χριστού των Αγίων των Τελευταίων Ημερών, ή η Επιστήμη και Υγεία με Κλειδιά των Γραφών για την Εκκλησία της Χριστιανικής Επιστήμης. Ως εκ τούτου, ο Λ. Ρον Χάμπαρντ θεωρείται ο Ιδρυτής της Σαηεντολογίας, όπως ο Μωάμεθ θεωρείται ιδρυτής του Ισλάμ ή ο Τζόζεφ Σμιθ Ιδρυτής του μορμονισμού.

Η Σαηεντολογία δηλώνει ένα διακριτό σώμα θρησκευτικών πεποιθήσεων. Οι Σαηεντολόγοι αφομοιώνουν αυτές τις πεποιθήσεις μέσα από εκτεταμένη ατομική και ομαδική μελέτη των φιλοσοφικών, τεχνικών, ηθοπλαστικών και θρησκευτικών κειμένων του Λ. Ρον Χάμπαρντ.

Όπως και οι άλλες θρησκείες, η Σαηεντολογία υποστηρίζει ένα διακριτό σώμα θρησκευτικών πρακτικών. Οι Σαηεντολόγοι γιορτάζουν τις τελετές του γάμου, της βάφτισης και της ταφής, σύμφωνα με τους τύπους της Εκκλησίας της Σαηεντολογίας. Αλλά η καρδιά της θρησκευτικής ζωής της Σαηεντολογίας είναι οι πρακτικές του πνευματικού ώντιτινγκ και της εκπαίδευσης. Ώντιτινγκ και εκπαίδευση αποτελούν τις δύο πλευρές της Γέφυρας προς την Πλήρη Ελευθερία της Σαηεντολογίας. Το ώντιτινγκ της Σαηεντολογίας, το οποίο παρουσιάζει κάποια ομοιότητα με τη χριστιανική εξομολόγηση και τον βουδιστικό διαλογισμό, δεν είναι απλώς μια άλλη εκδοχή της ψυχολογικής συμβούλευσης ή της ψυχαναλυτικής θεραπείας. Το ώντιτινγκ είναι εκείνη η πνευματική άσκηση όπου οι θήταν καθίστανται «καθαροί» από «έγγραμμα» – απελευθερωμένοι από εκείνες τις πνευματικές παγιδεύσεις που συσκοτίζουν τη διάνοια και αποδυναμώνουν το σώμα. Αυτή η διαδικασία καθαρισμού (clearing) προκύπτει σε διαδοχικά βήματα. Κάθε στάδιο του ώντιτινγκ επιτυγχάνει ακόμη πιο υψηλότερα επίπεδα πνευματικής επίγνωσης και ικανότητας. Πράγματι, όταν αρκετά άτομα έχουν γίνει Κλήαρ, ολόκληρος ο πλανήτης έχει την ευκαιρία επίσης να γίνει Κλήαρ. Σύμφωνα με αυτούς τους ατομικούς και συλλογικούς στόχους του ώντιτινγκ, οι Σαηεντολόγοι ασχολούνται επίσης με την ιερή αποστολή της διάδοσης του μηνύματος της Σαηεντολογίας και της παροχής ώντιτινγκ σε άλλους. Όπως και άλλες τέτοιες ιεραποστολικές θρησκείες, όπως ο βουδισμός, ο χριστιανισμός και το Ισλάμ, η Σαηεντολογία επιδιώκει να διαδώσει το μήνυμά της και τα μέσα σωτηρίας που διαθέτει σε όλο τον κόσμο και, τελικά, παντού στο σύμπαν. Η εκπαίδευση της Σαηεντολογίας είναι απολύτως απαραίτητη για την εκπλήρωση της αποστολής της σε όλο τον κόσμο, πέρα από το ότι είναι απαραίτητη για την πνευματική διαφώτιση των πιστών της. Η εκπαίδευση περιλαμβάνει εντατική και εποπτευόμενη μελέτη των κειμένων, των διαλέξεων και των φιλμ του Λ. Ρον Χάμπαρντ. Όπως και το ώντιτινγκ, τα εκπαιδευτικά μαθήματα εμφανίζονται σε διαδοχικά βήματα, τα οποία έχουν σχεδιαστεί για να εντείνουν την πνευματική φώτιση και να αναπτύξουν την τεχνική του ώντιτινγκ. Τελικά, μόνο ένας Σαηεντολόγος που έχει εκπαιδευτεί και έχει λάβει ώντιτινγκ κατέχει την πνευματική τεχνολογία για να καθοδηγήσει τους άλλους πάνω στη Γέφυρα προς την Πλήρη Ελευθερία.

Όπως όλες οι θρησκείες, η Σαηεντολογία έχει αναπτύξει εξειδικευμένες κοινωνικές δομές οργάνωσης και ηγεσίας για την εξυπηρέτηση των μελών της και τη διάδοση του μηνύματός της. Η Σαηεντολογία είναι μια εθελοντική θρησκευτική κοινότητα που είναι τυπικά οργανωμένη γύρω από πολυποίκιλες θρησκευτικές δραστηριότητες υπό αυστηρά ιεραρχικό έλεγχο. Οι θρησκευτικές υπηρεσίες της Σαηεντολογίας παρέχονται μέσα από πέντε διαφορετικά είδη θρησκευτικών κέντρων, ανάλογα με το επίπεδο του ώντιτινγκ και της εκπαίδευσης που είναι διαθέσιμα σε ένα δεδομένο κέντρο. Γενικά, το υψηλότερο επίπεδο Οργανισμών παραδίδει όλες τις υπηρεσίες που προσφέρονται από τις χαμηλότερου επιπέδου μίσιον και εκκλησίες. Οι Μίσιον της Σαηεντολογίας παραδίδουν όλες τις «Πορείες προς τη Γέφυρα», καθώς και το ώντιτινγκ στις χαμηλότερες «βαθμίδες» προς την κατάσταση του Κλήαρ. Οι εκκλησίες της Σαηεντολογίας, που ονομάζονται επίσης και Οργανισμοί και βρίσκονται σε μεγάλες πόλεις, προσφέρουν όλες τις «Πορείες στη Γέφυρα», καθώς και εκπαίδευση μέχρι τον «Ώντιτορ Μεταπτυχιακού Κλάσεως V» και ώντιτινγκ μέχρι την κατάσταση του «Κλήαρ». Οι Οργανισμοί Σαιντ Χιλ και οι Ανώτεροι Οργανισμοί, που βρίσκονται στην Αγγλία, στο Λος Άντζελες, στην Κοπεγχάγη και στο Σίδνεϊ, ειδικεύονται στην εκπαίδευση των ώντιτορ και στα ενδιάμεσα «ΟΤ» (Λειτουργικός Θήταν) επίπεδα μέχρι το «OT V». Ο Οργανισμός Παράδοσης Υπηρεσιών του Φλαγκ της Σαηεντολογίας, στο Κληαργουότερ της Φλόριντα, παραδίδει όλες τις υπηρεσίες προς τα υψηλότερα επίπεδα εκπαίδευσης και ώντιτινγκ μέχρι το «ΟΤ VII». Τέλος, μόνο ο Οργανισμός Παράδοσης Υπηρεσιών του Πλοίου του Φλαγκ παραδίδει το υψηλότερο επίπεδο του ώντιτινγκ, το «ΟΤ VIII».

Η ιεραρχική δομή της Εκκλησίας της Σαηεντολογίας βασίζεται σε θρησκευτικές βάσεις και εξυπηρετεί θρησκευτικούς σκοπούς. Η εταιρική δομή της Εκκλησίας σχεδιάστηκε έτσι ώστε να ευθυγραμμίζεται με την εκκλησιαστική δομή και να τη συμπληρώνει. Οι περισσότεροι από τους μεμονωμένους οργανισμούς είναι μια ξεχωριστή οντότητα και λειτουργούν υπό την καθοδήγηση και την εξουσία της Εκκλησίας της Σαηεντολογίας Διεθνώς, τη μητέρα-εκκλησία της θρησκείας που είναι επιφορτισμένη με τη διάδοση και την εξάπλωση της πίστης. Το Κέντρο Θρησκευτικής Τεχνολογίας είναι το σώμα που ευθύνεται για τη διατήρηση της «γνησιότητας» της εφαρμοσμένης θρησκευτικής φιλοσοφίας της Σαηεντολογίας και της τεχνολογίας της πνευματικής θεραπείας. Αντιγράφοντας ένα εταιρικό μοντέλο, η Εκκλησία της Σαηεντολογίας αντανακλά τους κυρίαρχους κοινωνικούς θεσμούς της κοινωνίας, όπως η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία αντανακλούσε τις φεουδαρχικές αριστοκρατίες του μεσαιωνικού πολιτισμού, και τα προτεσταντικά δόγματα αντανακλούσαν τις καπιταλιστικές δημοκρατίες του σύγχρονου πολιτισμού. Αλλά το συγκεκριμένο οργανωτικό σχήμα που παίρνει μια δεδομένη θρησκεία είναι ξεκάθαρα διαχωρισμένο από τους διακριτούς θρησκευτικούς σκοπούς που υπηρετεί.

Η ηγεσία της Εκκλησίας της Σαηεντολογίας βασίζεται στο επιβλητικό θρησκευτικό όραμα και στο κύρος του Λ. Ρον Χάμπαρντ. Σε αντίθεση με τους αρχαίους ιδρυτές θρησκειών όπως τον Βούδα και τον Ιησού, ο Λ. Ρον Χάμπαρντ δεν είναι αντικείμενο θρησκευτικής λατρείας μεταξύ των Σαηεντολόγων, παρόλο που τυγχάνει μεγάλου θρησκευτικού θαυμασμού και αγάπης. Πιο σωστό θα ήταν να λέγαμε ότι η εφαρμοσμένη θρησκευτική φιλοσοφία και η τεχνολογία πνευματικής θεραπείας που ανακάλυψε και ανέπτυξε, είναι από μόνα τους περιβεβλημένα με ιερότητα. Παρ’ όλα αυτά, οι Σαηεντολόγοι βλέπουν τον Λ. Ρον Χάμπαρντ ως μια μοναδική μορφή στην ανθρώπινη και κοσμική ιστορία από τότε που μόνος αυτός άνοιξε έναν δρόμο μέσα από τον θάνατο και όλα αυτά τα «κομμάτια θανάτου» που αφαιρούν από τη ζωή τη φυσική υγεία, την ευτυχία και την υπερφυσική της επίγνωση και ικανότητα. Πράγματι, οι Σαηεντολόγοι πιστεύουν ότι ο Ιδρυτής τους, ο οποίος μετά τον θάνατό του απελευθερώθηκε από τους περιορισμούς του σώματός του και από αυτή τη Γη, συνεχίζει την κατάκτηση της ζωής «προς τα πάνω στο άλλο άκρο της Γέφυρας».

Η Σαηεντολογία δεν έχει αναπτύξει το πλήρες φάσμα θρησκευτικών ειδικών που συναντάμε σε παλαιότερες θρησκευτικές παραδόσεις. Δεν υπάρχει χώρος για «θεραπευτές» ή «αγίους» και καμιά ανάγκη για «προφήτες» ούτε για «μεταρρυθμιστές», σύμφωνα με τις πεποιθήσεις και τις πρακτικές της Σαηεντολογίας. Αλλά οι γενικοί ρόλοι του «ιερέα» και του «δασκάλου» έχουν εδραιωθεί γερά, παρόλο που οι Σαηεντολόγοι αναφέρονται σ’ αυτούς τους θρησκευτικούς αξιωματούχους ως λειτουργούς και ως μέλη του προσωπικού της Εκκλησίας της Σαηεντολογίας. Οι λειτουργοί της Σαηεντολογίας είναι καταλλήλως πιστοποιημένοι από την Εκκλησία, μετά την ολοκλήρωση ενός καθορισμένου μαθήματος για τη μελέτη και την πρακτική εξάσκηση, και, ως πιστοποιημένοι λειτουργοί, είναι ειδικά εξουσιοδοτημένοι να διεξάγουν τις Κυριακάτικες Λειτουργίες, γάμους, βαφτίσεις και κηδείες, καθώς και να παραδίδουν τις ανάλογες υπηρεσίες πνευματικού ώντιτινγκ και εκπαίδευσης. Το προσωπικό της Σαηεντολογίας είναι εκπαιδευμένο για μια γκάμα εξειδικευμένων διδασκαλιών και διοικητικών ρόλων στα διάφορα επίπεδα και τμήματα των οργανισμών της εκκλησίας. Κάποιοι λειτουργοί της Σαηεντολογίας και μέλη του προσωπικού ανήκουν επίσης σε ένα ειδικό θρησκευτικό τάγμα που ονομάζεται Θαλάσσια Οργάνωση, τα μέλη του οποίου υπογράφουν συμβόλαιο για να υπηρετήσουν ένα δισεκατομμύριο χρόνια, και εργάζονται από κοινού για να βοηθούν τις Μίσιον της Σαηεντολογίας και τις Εκκλησίες να κινούν τα άτομα πάνω στη Γέφυρα, προωθώντας τον στόχο της Εκκλησίας να κάνει Κλήαρ τον πλανήτη και τελικά το σύμπαν. Τέλος, η Σαηεντολογία διαδίδει επίσης τις θρησκευτικές πεποιθήσεις και πρακτικές της, χάρη στα άκρως αφοσιωμένα και εκπαιδευμένα μέλη του προσωπικού της που δεν είναι θρησκευτικοί λειτουργοί, τα οποία είναι επίσης ικανά να παραδίδουν πνευματικό ώντιτινγκ και τα κατάλληλα επίπεδα στο κοινό της Σαηεντολογίας.

III.IV. Συμπερασμα

Λόγω της επαγγελματικής μου εκπαίδευσης και της ακαδημαϊκής μου έρευνας που συνοψίζεται παραπάνω, είμαι πεπεισμένος ότι η Σαηεντολογία είναι μια θρησκεία με όλες τις έννοιες της λέξης. Βέβαια, οι πνευματικοί τομείς και οι θεσμικές εφαρμογές της Σαηεντολογίας είναι πράγματα διακριτά, όπως αρμόζει σε μια νέα θρησκεία που επιδιώκει να συνδυάσει την πνευματικότητα των ανατολικών θρησκειών και την ιστορικότητα των δυτικών θρησκειών σε ένα «παν-θρησκευτικό» κίνημα που σέβεται τις άλλες θρησκευτικές παραδόσεις υπερβαίνοντάς τες. Παρ’ όλα αυτά, η Σαηεντολογία πληροί σαφώς τον επιστημονικό ορισμό οποιασδήποτε θρησκευτικής παράδοσης, επιδιώκει ξεκάθαρα τους στόχους οποιασδήποτε θρησκευτικής αναζήτησης, και ξεκάθαρα παρουσιάζει τις διαστάσεις οποιασδήποτε θρησκευτικής κοινότητας.

Η Σαηεντολογία πληροί σαφώς τον επιστημονικό ορισμό οποιασδήποτε θρησκευτικής παράδοσης, επιδιώκει ξεκάθαρα τους στόχους οποιασδήποτε θρησκευτικής αναζήτησης, και ξεκάθαρα παρουσιάζει τις διαστάσεις οποιασδήποτε θρησκευτικής κοινότητας.

IV. Μια Ανάλυση της Σαηεντολογίας ως Λατρευτική Κοινότητα
ΚΑΝΤΕ ΛΗΨΗ ΤΗΣ ΛΕΥΚΗΣ ΒΙΒΛΟΥ