IV. Θρησκευτικες Τελετουργιες

Η Εκκλησία της Σαηεντολογίας, όπως και κάθε θρησκεία, διεξάγει τα καθιερωμένα, επαναληπτικά και ξεχωριστά είδη της θρησκευτικής δράσης που συνιστούν τις τελετουργίες της. Βεβαίως, οι τελετουργίες της Σαηεντολογίας περιλαμβάνουν τελετές που θυμίζουν τις γνώριμες πρακτικές άλλων θρησκειών. Χειροτονημένοι λειτουργοί της Σαηεντολογίας εκτελούν τις τελετές που προβλέπονται από την εκκλησία για γάμους, βαφτίσεις (οι οποίες στη Σαηεντολογία ονομάζονται ονοματοδοσίες) και κηδείες. Επίσης, διεξάγουν τακτικές κυριακάτικες λειτουργίες στους Σαηεντολογικούς τόπους λατρείας. Στην Εκκλησία της Σαηεντολογίας, ωστόσο, αυτές οι τελετουργίες δεν αποτελούν αυτοσκοπό. Προσφέρουν επίσημες ευκαιρίες για την ενίσχυση της λυτρωτικής γνώσης της Σαηεντολογίας. Όπως εξήγησε ο Λ. Ρον Χάμπαρντ: «Σε μια Λειτουργία της Εκκλησίας της Σαηεντολογίας δε χρησιμοποιούμε προσευχές, δεν τηρούμε στάση ευλάβειας ή δεν προβαίνουμε σε απειλές καταδίκης. Χρησιμοποιούμε τα γεγονότα, τις αλήθειες και την κατανόηση που έχουν ανακαλυφθεί στην επιστήμη της Σαηεντολογίας. Δε διαβάζουμε από τη Βίβλο (ή από το Κοράνι ή από την Τορά ή από τους Βεδικούς Ύμνους) και δε λέμε στους ανθρώπους που συναθροίζονται: “Τώρα, αυτό είναι κάτι στο οποίο πρέπει να πιστέψετε”». 21 Από την άλλη μεριά, ο στόχος της Σαηεντολογίας δεν είναι να καλλιεργήσει μια λατρευτική πίστη σε μια προσωπική θεότητα, σε ένα ιερό κείμενο ή σε μια θρησκευτική πρακτική· ο στόχος είναι η επίτευξη της θρησκευτικής γνώσης.

Χειροτονημένοι λειτουργοί της Σαηεντολογίας εκτελούν τις τελετές που προβλέπονται από την εκκλησία για γάμους, βαφτίσεις (οι οποίες στη Σαηεντολογία ονομάζονται ονοματοδοσίες) και κηδείες. Επίσης, διεξάγουν τακτικές κυριακάτικες λειτουργίες στους Σαηεντολογικούς τόπους λατρείας.

Στο μονοπάτι προς τη λυτρωτική γνώση, η κεντρική τελετουργική πρακτική στην Εκκλησία της Σαηεντολογίας είναι γνωστή ως ώντιτινγκ. Το ώντιτινγκ, από τη λατινική λέξη audire, που σημαίνει ακούω, διεξάγεται σε συνεδρίες που γίνονται μεταξύ ενός καινούργιου μέλους της εκκλησίας και ενός έμπειρου ώντιτορ που ακούει προσεκτικά και επιβλέπει την πρόοδο της συνεδρίας. Η θεωρία που υποστηρίζει αυτή την πρακτική δηλώνει ότι τα ανθρώπινα όντα έχουν μια αναλυτική διάνοια, που επεξεργάζεται τις πληροφορίες, και μια αντιδραστική διάνοια, που αποθηκεύει αναμνήσεις όλων των οδυνηρών εμπειριών από το παρελθόν. Λόγω του ότι πολλές από αυτές τις εμπειρίες ήταν τραυματικές, η αντιδραστική διάνοια φέρει βαθιά ίχνη ή ψυχολογικές ουλές, που αναφέρονται ως έγγραμμα. Αυτά τα ψυχολογικά εμπόδια έχουν εμφυτευτεί από προηγούμενες εμπειρίες από τη ζωή, από την προγεννητική εμπειρία και από προηγούμενες ζωές. Αν και τα έγγραμμα έχουν ενσωματωθεί στην αντιδραστική διάνοια, μπορούν να οδηγηθούν στη συνειδητή επίγνωση του ατόμου και να σβηστούν μέσω του ώντιτινγκ. Ως βοήθημα σ’ αυτή τη διαδικασία, ένας ηλεκτρονικός μετρητής –το ηλεκτροψυχόμετρο ή ηλεκτρόμετρο– χρησιμοποιείται στις συνεδρίες του ώντιτινγκ για να μετρήσει τα ψυχολογικά φορτία που σχετίζονται με την αντιδραστική διάνοια. Σύμφωνα με τη Σαηεντολογία, το ηλεκτρόμετρο είναι ένα θρησκευτικό τεχνικό όργανο που χρησιμοποιείται στις συνεδρίες της ποιμαντορικής συμβούλευσης. Μέσω του ώντιτινγκ, τα έγγραμμα μπορούν να σβηστούν, με αποτέλεσμα την επίτευξη μιας κατάστασης ύπαρξης, την οποία οι Σαηεντολόγοι αποκαλούν κατάσταση του Κλήαρ.

Παρόλο που βασίζεται σε ορισμένες ψυχοδυναμικές θεωρίες και μεθόδους, το ώντιτινγκ μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι μια τελετουργική πρακτική που συνδυάζει χαρακτηριστικά της θρησκευτικής θεραπείας, της εξομολόγησης και του διαλογισμού.

Πρώτον, το ώντιτινγκ μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι τελετουργική θεραπεία. Όπως ο ιστορικός των θρησκειών Τζόναθαν Ζ. Σμιθ παρατήρησε κάποτε: «μια θρησκεία που δε θεραπεύει, δεν μπορεί να επιβιώσει για πολύ».22 Στον σύγχρονο κόσμο, οι θρησκευτικές παραδόσεις έχουν παραδώσει την ευθύνη για τη θεραπεία του σώματος και της διάνοιας σε ένα επιστημονικό ιατρικό επάγγελμα. Ωστόσο, όπως και άλλα «νέα θρησκευτικά κινήματα», η Εκκλησία της Σαηεντολογίας έχει δουλέψει για να ανακτήσει αυτή τη θρησκευτική λειτουργία της θεραπείας. Συγκεκριμένα, η πρακτική της Σαηεντολογίας κατευθύνεται προς την επίτευξη μιας πνευματικής θεραπείας, που μπορεί να έχει θετικές συνέπειες για την υγεία και την ευεξία της διάνοιας και του σώματος.

Δεύτερον, το ώντιτινγκ έχει πολλά από τα χαρακτηριστικά των θρησκευτικών τελετουργιών της εξομολόγησης. Ως γνώριμο χαρακτηριστικό της ρωμαιοκαθολικής πρακτικής, κατά την οποία η μετάνοια, η εξομολόγηση σε έναν ιερέα και οι πράξεις μεταμέλειας σχηματίζουν έναν σημαντικό τελετουργικό κύκλο, η εξομολόγηση εμφανίζεται ως τελετουργία και στον Βουδισμό. Σύμφωνα με το βουδιστικό κείμενο Μαχαβάγκα, αν κάποιος «θυμάται ότι έχει διαπράξει μια αμαρτία και επιθυμεί και πάλι να είναι καθαρός, αφήστε τον να αποκαλύψει την αμαρτία που διέπραξε και, όταν αυτή έχει αποκαλυφθεί, τότε όλα θα πηγαίνουν καλά γι’ αυτόν».23 Στο τελετουργικό του Βουδισμού, επομένως, μια κατάσταση πνευματικής αγνότητας, η οποία είναι παρόμοια από κάποιες απόψεις με αυτή που οι Σαηεντολόγοι αποκαλούν κατάσταση του Κλήαρ, απαιτεί την ανάκληση στη μνήμη των αναμνήσεων του παρελθόντος και την αποκάλυψή τους μέσω της εξομολόγησης.

Τρίτον, η πρακτική του ώντιτινγκ, ειδικά στα προχωρημένα στάδια του «σόλο ώντιτινγκ», θυμίζει τις πιο παραδοσιακές θρησκευτικές τελετουργίες του διαλογισμού. Στην πρακτική του Βουδισμού, για παράδειγμα, τα τελετουργικά βοηθήματα χρησιμοποιούνται συχνά για να εστιάσουν την προσοχή. Το άτομο που κάνει διαλογισμό μπορεί να συγκεντρωθεί σε ένα οπτικό σχέδιο, σ’ έναν ιερό ήχο ή σ’ έναν μυστηριώδη γρίφο για να επιτύχει μια νέα καθαρότητα επίγνωσης. Συχνά, ο διαλογισμός επιτηρείται από έναν δάσκαλο που παρατηρεί την πρόοδο των άπειρων ατόμων.

Εκτός από το ώντιτινγκ, η Σαηεντολογία παρέχει εκπαίδευση στα πλαίσια ενός εκπαιδευτικού προγράμματος που αποκαθιστά τη θρησκευτική διάσταση της δραστηριότητας της μελέτης. Σε πολλές θρησκευτικές παραδόσεις, η εντατική μελέτη των ιερών κειμένων είναι μια σημαντική θρησκευτική τελετουργία. Στην ιουδαϊκή γιεσίβα, για παράδειγμα, η μελέτη των ιερών κειμένων, υπό την εποπτεία ενός δασκάλου του Ταλμούδ, σαφώς θεωρείται ότι είναι μια θρησκευτική δραστηριότητα με όλα τα χαρακτηριστικά της τελετουργίας. Παρομοίως, η εκπαίδευση στη Σαηεντολογία περιλαμβάνει την εντατική ενασχόληση με ιερά κείμενα, υπό την εποπτεία ενός λειτουργού, ως μια σημαντική θρησκευτική δραστηριότητα. Η Εκκλησία της Σαηεντολογίας, εκτός από το ότι προσπάθησε να ανακτήσει τη θρησκευτική λειτουργία της θεραπείας, εργάστηκε και για να αποκαταστήσει τη θρησκευτική σημασία της πειθαρχημένης δραστηριότητας της μελέτης.

V. Θρησκευτική Ηθική
ΚΑΝΤΕ ΛΗΨΗ ΤΗΣ ΛΕΥΚΗΣ ΒΙΒΛΟΥ