ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

1. «Truth vs.Small-minded Religious Dogma» (Αλήθεια έναντι Στενόμυαλου θρησκευτικού δόγματος) στο έργο «Self-Realization» (Αυτογνωσία), ΗΠΑ, Χειμώνας 1995, Τόμος 67, Αριθμ. 1, σελ. 32

2. Η Χριστιανική Επιστήμη ιδρύθηκε κάτω από παρόμοιες συνθήκες με τη Σαηεντολογία, ξεκινώντας με ερωτήσεις σχετικά με το θέμα της διανοητικής θεραπείας. Οι κύριες αρχές της Μέρι Μπέικερ Έντι ήταν ότι ο Θεός είναι διάνοια και πνεύμα και ότι είναι Καλός. Επειδή είναι Καλός, τα έργα Του (δημιουργίες) είναι επίσης καλά. Με άλλα λόγια, η ύλη, η αμαρτία, η ασθένεια και ο θάνατος, στην πραγματικότητα, δεν υπάρχουν. Το άτομο που το δέχεται αυτό είναι φωτισμένο. Το άτομο που ζει σύμφωνα με τις διδασκαλίες του Ιησού θα έχει μια καλή σωματική και πνευματική ζωή.

3. Η ιδιότητα μέλους, ο γάμος και άλλες τυπικότητες είναι παρόμοιες με αυτές της Θρησκευτικής Κοινωνίας των Φίλων (τους Κουάκερους), χωρίς μια σταθερή μορφή ιερουργίας, παρόλο που υπάρχουν παραδείγματα ορισμένων προκαθορισμένων προτύπων ανάλογα με το πολιτιστικό περιβάλλον. Βλέπε, για παράδειγμα, την «Εκκλησιαστική Διοίκηση» στην Ετήσια Συνάντηση της Θρησκευτικής Κοινωνίας των Φίλων στο Λονδίνο. (Κέντρο των Φίλων του Βιβλίου, Λονδίνο 1968).

4. Όπως τα γραπτά του Λ. Ρον Χάμπαρντ στη Σαηεντολογία, έτσι και τα γραπτά έργα του Ε. Σβέντενμποργκ είναι ιερά (αναφέρονται σε εμπειρίες αποκάλυψης) και πρέπει να χρησιμοποιούνται από τους οπαδούς του σύμφωνα με τα βήματα που καθορίζονται από τον συγγραφέα. Οι μεταφράσεις χρησιμοποιούνται, αλλά τα βασικά δόγματα θα πρέπει να μελετηθούν στην αρχική τους γλώσσα. Τα λεξικά βρίσκονται παντού σε αυτά τα Κέντρα. Σε ορισμένες Νέες Εκκλησίες της Ιερουσαλήμ, όπως αυτή στη Χάγη, στην Ολλανδία, η ανάγνωση γίνεται από τα λατινικά πρωτότυπα κείμενα (ο Σβέντενμποργκ έγραψε στη λατινική γλώσσα) και ο λειτουργός θα σχολιάσει το κείμενο σε βάθος, όσο είναι δυνατόν. Μόνο οι λειτουργοί που διαβάζουν τη λατινική γλώσσα μπορούν να χειροτονηθούν. Τα αρχικά γραπτά του Λ. Ρον Χάμπαρντ χρησιμοποιούνται με την ίδια προσοχή. («Η Θρησκεία της Σαηεντολογίας», 1994, σελίδα 5).

5. Ο (Περ) Λουί-Ζοζέφ Αντουάν (1845-1912) ήταν ένας Βέλγος μεταλλωρύχος ο οποίος μετά την ανάγνωση του βιβλίου Livre des Esprits (Το βιβλίο του Πνεύματος) από τον Α. Καρντέκ, ίδρυσε πολυάριθμες εκκλησίες, που ονόμασε ναούς (στο Βέλγιο, στη Γερμανία, στη Γαλλία, στην Πολωνία και στις χώρες της Αφρικής και της Νότιας Αμερικής), όπου έλαβαν χώρα τελετές θεραπείας. Ο Αντουάν δεν ήταν χριστιανός. Ως δομικός θεοσοφιστής (ονόμασε τον εαυτό του ιδρυτή του «Νέου Πνευματισμού») ήταν ανοιχτός σε όλες τις μορφές θρησκευτικών δογμάτων, ειδικά σε αυτές που προέρχονται από την Ανατολή. Η διδασκαλία του είχε ως εξής: «Toute matière est illusion; le mal n’existe pas en soi mais est un produit de notre imagination. Le bonheur consiste à être dépouillé de tout désir, provoqué par la vue des formes changeantes et illusoires de la matière. De réincarnation en réincarnation, notre esprit atteindra un jour la libération». Το Λεξικό των Θρησκειών (Εκδόσεις του Πανεπιστημίου της Γαλλίας) ονομάζει αυτή τη θρησκεία ως ένα είδος πρωτόγονου Βουδισμού. Η πνευματική θεραπεία των αρρώστων τον έφερε ενώπιον του δικαστηρίου το 1901 και το 1907 (κατηγορήθηκε από τον κλήρο και τις νομικές αρχές για θέματα ιατρικού δικαίου), όπου, μετά από σκληρή αντιπαράθεση, κρίθηκε αθώος. Σχεδόν το ίδιο συνέβη και με τη Μέρι Μπέικερ Έντι, τον Τζορτζ Φοξ και τον Εμάνουελ Σβέντενμποργκ. Η Σαηεντολογία έχει υποστεί παρόμοιες διώξεις σε μερικές περιοχές.

6. Η παράδοση της βαρβαρότητας, Οι Διαλέξεις στο Φίνιξ, σελ. 33. (Εκδοτικός Οργανισμός Γουόρλντ Γουάιντ, 1968).

7. Ραβίνος Α. Μαλίνσκυ σχετικά με «την πρόοδο της τεχνικής επιστήμης και την παρακμή του ανθρώπου», στο «Acta Comparanda ΙΙ», στην Αμβέρσα 1987, σελ. 7.

8. Διαλέξεις στο Φίνιξ σελ. 33.

9. Στην ψυχανάλυση, για παράδειγμα, ο ψυχαναλυτής δεν αποδέχεται αυτό που λέει το άτομο, αλλά το ερμηνεύει, αξιολογεί την κατάστασή του κ.λπ. Αυτό είναι το αντίθετο του ώντιτινγκ της Σαηεντολογίας, όπου ο ώντιτορ («κάποιος που ακούει», από τη λατινική λέξη audire, ακούω) απαγορεύεται ρητά να κάνει εκτίμηση στο άτομο. Το άτομο βρίσκει τις δικές του απαντήσεις. (Τι είναι η Σαηεντολογία; Εκδόσεις Μπριτζ, 1992, σελ. 163).

10. Στο βιβλίο Έχεις ζήσει Πριν από Αυτή τη Ζωή;, παρόλο που η αρχική σημασία του όρου κάρμα σημαίνει απλώς «πράξη», αυτός ο όρος, σε σχέση με τη θεωρία της αιτιότητας, έχει φτάσει να θεωρείται συνήθως ως ένα είδος δυνητικής ισχύος που αποκτήθηκε σαν αποτέλεσμα της κάθε πράξης που έγινε στο παρελθόν. Αυτό σημαίνει ότι όλες οι προηγούμενες πράξεις έχουν ως αποτέλεσμα καλό ή κακό, πόνο ή ευχαρίστηση, ανάλογα με την πράξη, και ότι η ίδια η πράξη έχει τη δύναμη να επηρεάζει το μέλλον, και αυτό θεωρείται ως το κάρμα ενός ατόμου. Πιστεύεται ότι, αν μια καλή πράξη επαναληφθεί, το καλό θα συσσωρευτεί και η δυνητική ισχύς της θα λειτουργήσει στο μέλλον ευεργετικά. (Βλέπε, π.χ., «The Teaching of the Buddha» [Η Διδασκαλία του Βούδα], Μπάκιο Ντέντο Κιοκάι, Τόκιο 1966, σελ. 300.)

11. Διαλέξεις στο Φίνιξ, σελ. 315.

12. Τα πιο σημαντικά αντικειμενικά γεγονότα (το «δόγμα») της Σαηεντολογίας είναι τα γραπτά του Λ. Ρον Χάμπαρντ, τα οποία ξεκινούν με τη Διανοητική. Αυτά θα πρέπει να τα αντιμετωπίσει και να τα επιλύσει ο ίδιος ο μαθητής. Το καθήκον του ώντιτορ ή του επόπτη είναι μόνο να βοηθήσουν τον πιστό.

13. Στο βιβλιαράκι «Η Εκκλησία της Σαηεντολογίας», σελ. 2.

Συγγραφέας
ΚΑΝΤΕ ΛΗΨΗ ΤΗΣ ΛΕΥΚΗΣ ΒΙΒΛΟΥ