IV. Συμπερασματα

Η Σαηεντολογία έχει τα χαρακτηριστικά μιας θρησκείας. Έχει μια θεολογία, μια σειρά από ασκήσεις που καθιστούν δυνατό να αναπτυχθεί η πνευματική πλευρά σε κάθε ανθρώπινο ον, μια αρκετά γραφειοκρατική δομή εκκλησίας και θρησκευτικές τελετουργίες. Αρκετοί συγγραφείς πριν από μας, ακόμα και οι πιο επικριτικοί, δεν αμφέβαλλαν για τη θρησκευτική της φύση: Μισέλ ντε Σερτό, Ρόι Γουάλις, Μπράιαν Γουίλσον, Χαριέτ Γουάιτχεντ, Λόνι Ντ. Κλίβερ, Φρανκ Κ. Φλιν.

Εντοπίσαμε τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

(1) Έχει τεχνικές που προορίζονται για να δημιουργήσουν ένα μονοπάτι προς την ελευθερία όπως «ένα υγιές πνεύμα σε ένα υγιές σώμα». Ο Λ. Ρον Χάμπαρντ και οι Σαηεντολόγοι μεταδίδουν σε μεγάλο βαθμό τον εξορθολογισμό της θρησκευτικής ζωής και τη λογικοποίησή της. Πάρα πολύ συχνά σωστά συγκρίνεται με τον Βουδισμό. Κάποιοι την έχουν περιγράψει ως «τεχνολογικό Βουδισμό». Άλλοι έχουν δει μια ομοιότητα με τον μεθοδισμό λόγω του συστηματικού χαρακτήρα του ώντιτινγκ (ποιμαντική συμβούλευση).

(2) Δίνει τη δυνατότητα στους οπαδούς της να κατανοούν τις κοσμικές, ιστορικές και άλλες εκδηλώσεις, προσφέρει στους οπαδούς της την πεποίθηση ότι κατέχει τη λύση για την προσωπική και την ομαδική διάσωση, δίνει τη δυνατότητα στο άτομο να είναι σε θέση αιτίας στη ζωή του και όχι αποτέλεσμα σε εξωτερικές αιτίες.

Ο Λ. Ρον Χάμπαρντ δεν είναι ένας προφήτης που ισχυρίστηκε ένα μονοπάτι σωτηρίας που πηγάζει από μια αποκάλυψη· εμφανίστηκε ως πνευματικός ερευνητής που προοδευτικά δημιούργησε μια μέθοδο σωτηρίας, η οποία είναι ένα μονοπάτι για την «επίτευξη».

(3) Ο Λ. Ρον Χάμπαρντ δεν είναι ένας προφήτης που ισχυρίστηκε ένα μονοπάτι σωτηρίας που πηγάζει από μια αποκάλυψη· εμφανίστηκε ως πνευματικός ερευνητής που προοδευτικά δημιούργησε μια μέθοδο σωτηρίας, η οποία είναι ένα μονοπάτι για την «επίτευξη».

(4) Στηρίζεται στην προσωπική εμπειρία, η οποία είναι κάπως μυστικιστική και δίνει τη δυνατότητα σε κάποιον να έρθει σε επαφή με την πνευματική του φύση. Αυτό υποδηλώνει μια «θρησκευτική δεξιοτεχνία», π.χ., μια σημαντική αυτοδέσμευση, και έτσι δεν είναι μια θρησκεία μαζικής λατρείας.

(5) Η Σαηεντολογία έχει τον χαρακτήρα θρησκείας «αυτού του κόσμου» που θυμίζει Σόκα Γκακάι (βουδιστική οργάνωση), όπου η επιχειρηματική επιτυχία η οποία έχει επιτευχθεί έντιμα παρουσιάζεται ως ένδειξη θετικής πνευματικής εξέλιξης. Μπορούμε επίσης να παραλληλίσουμε την ηθική της Σαηεντολογίας με εκείνη του παραδοσιακού Προτεσταντισμού. Στην τελευταία περίπτωση, η επιτυχία στις εγκόσμιες υποθέσεις μαρτυρεί μια κατάσταση χάριτος, ενώ στην προηγούμενη περίπτωση πρόκειται για την προς τα έξω εκδήλωση της δουλειάς που έχει κάνει το άτομο με τον εαυτό του, ενός προσωπικού θρησκευτικού και ηθικού κώδικα που αποτελείται κυρίως από τεχνικές ψυχολογικής απελευθέρωσης που απελευθερώνουν το άτομο πνευματικά, και από την εφαρμογή ενός πολύ συγκεκριμένου συστήματος ηθικών αρχών.

(6) Δεν είναι αίρεση – δεν είναι αποκλειστική, και ο οπαδός δεν υποχρεούται να παραιτηθεί από την προηγούμενη θρησκεία του, παρόλο που οι περισσότεροι εφαρμόζουν αποκλειστικά τη Σαηεντολογία.

(7) Ο θρησκευτικός χαρακτήρας της Εκκλησίας της Σαηεντολογίας έχει επιβεβαιωθεί από τις αρχές της δεκαετίας του 1950, σύμφωνα με το φυλλάδιο της Εκκλησίας της Σαηεντολογίας Διεθνώς που δημοσιεύτηκε με την ευκαιρία της 40ής επετείου της το 1994. Η Εκκλησία της Σαηεντολογίας Διεθνώς, που εδρεύει στο Λος Άντζελες, περιγράφεται ως η Μητέρα Εκκλησία (όπως αυτή της Βοστόνης για τη Χριστιανική Επιστήμη). Γίνεται αναφορά για ενορίτες και θρησκευτική αδελφότητα, ποιμαντικές υπηρεσίες και φιλανθρωπικά έργα συνδεδεμένα με την εκκλησία. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια των πρόσφατων συνεντεύξεων που κάναμε από Σαηεντολόγους, δινόταν όλο και μεγαλύτερη έμφαση στη θρησκευτική διάσταση. Διακηρύσσοντας ολοένα και περισσότερο τη θρησκευτική φύση της, η Σαηεντολογία προσελκύει ανθρώπους που αναζητούν μια θρησκεία, ενώ στο ξεκίνημά της προσέλκυε ανθρώπους που επιδίωκαν να λύσουν τα προσωπικά τους προβλήματα. Καθώς αναπτύχθηκε η Σαηεντολογία, η Διανοητική ενσωματώθηκε στην πρόοδο του συνόλου.

(8) Η Σαηεντολογία περιλαμβάνει ουτοπικά στοιχεία: Ο Λ. Ρον Χάμπαρντ έχει συλλάβει ένα ουτοπικό πρότζεκτ επίτευξης του «Κλήαρινγκ του πλανήτη», το οποίο οραματίζεται μια κοινωνία χωρίς παραφροσύνη, εγκληματίες και πόλεμο, όπου οι ικανοί θα μπορούν να προκόψουν, όπου τα έντιμα όντα έχουν δικαιώματα και ο άνθρωπος είναι ελεύθερος να ανέβει σε υψηλότερα επίπεδα. Η ηθική, αυθόρμητα εφαρμοσμένη (τα ανοιχτά ήθη του Μπερξόν), θα εξαλείψει όλα τα λάθη της ύπαρξης και, διαμέσου της ανάκαμψης του θήτα όντος, θα αυξηθεί. Ο κόσμος θα πρέπει να βελτιωθεί καθώς ο αριθμός των Σαηεντολόγων μεγαλώνει.

(9) Η Σαηεντολογία γεννήθηκε σε ένα σύγχρονο πλαίσιο. Δανείζεται από αυτό συγκεκριμένα στοιχεία (τεχνολογία, επικυρωμένες μεθοδικές προσεγγίσεις, σημασία της επικοινωνίας, ευημερία, κατανόηση της οργάνωσης, προσωπική εμπειρία), τα οποία έχει αναμείξει με αρχαίες πνευματικές παραδόσεις.

Ο Λ. Ρον Χάμπαρντ και οι Σαηεντολόγοι επέκτειναν τη χρήση των μέσων του ορθολογισμού στην υπηρεσία μιας μυστικιστικής πορείας, μιας αυτο-μεταμόρφωσης και μιας μεταμόρφωσης του κόσμου. Ίσως να είναι και ο λόγος που φαντάζει μοναδική ανάμεσα στις θρησκείες.

Regis Dericquebourg
22 Σεπτεμβρίου 1995

Συγγραφέας
ΚΑΝΤΕ ΛΗΨΗ ΤΗΣ ΛΕΥΚΗΣ ΒΙΒΛΟΥ