Ι. Εισαγωγη

Πρέπει να γίνει σαφές ότι δεν είμαι Σαηεντολόγος. Αντιθέτως, είμαι χειροτονημένος Μεθοδιστής Ιερέας για πάνω από 40 χρόνια.1 Δεν έχω στοιχεία για τις πεποιθήσεις και τις πρακτικές της Σαηεντολογίας και ίσως να είμαι επικριτικός για κάποιες απ’ αυτές. Ανησυχώ, όμως, για τη θρησκευτική ελευθερία, η οποία είναι απαραίτητη σε μια δημοκρατική κοινωνία.

Το 1971 με προσέγγισαν εκπρόσωποι της Σαηεντολογίας, αφού το ενδιαφέρον μου για το νόημα της θρησκείας ήταν γνωστό από τα γραπτά μου και τη θέση μου ως καθηγητή της Συγκριτικής Μελέτης των Θρησκειών στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Εξέτασα τη βιβλιογραφία που μου έστειλαν και σκέφτηκα ότι καλά θα ήταν να πάρω από πρώτο χέρι πληροφορίες συναντώντας τους εκπροσώπους της Σαηεντολογίας αρκετές φορές και επισκεπτόμενος την έδρα τους στη Βρετανία.

Η Έπαυλη Σαιντ Χιλ, στο Ανατολικό Γκρίνστεντ, είναι ένα παλιό διευρυμένο κτίριο με ικανοποιητική αλλά όχι πολύ μεγάλη έκταση. Η επίσκεψή μου είχε κανονιστεί, αλλά, όπως συμβαίνει συχνά, έφτασα μισή ώρα νωρίτερα και ήμουν σε θέση να περιπλανηθώ μόνος μου για λίγη ώρα. Από φήμες για τους Σαηεντολόγους είχα μισοφανταστεί ότι θα υπήρχε ένας φύλακας στην είσοδο ή ακόμα και σκυλιά φρουράς, αλλά τα πάντα ήταν ανοιχτά και οδήγησα απαρατήρητος στο πάρκινγκ. Στη συνέχεια μπήκα σε κτίρια όπου εργάζονταν μαθητές, είδα αίθουσες διδασκαλίας ανοιχτές και τελικά εισήλθα στο παρεκκλήσι που ήταν ναός όπως πολλοί άλλοι.

Εικόνες του Λ. Ρον Χάμπαρντ ήταν τοποθετημένες σε πολλά σημεία και τα κείμενα στους τοίχους σχεδόν υποδείκνυαν την παρουσία του, όπως το «μη βιάζεστε, μπορεί να πέσετε πάνω στον Ρον!». Όταν η χορωδία μπήκε στο παρεκκλήσι, ακούστηκαν μερικά εντυπωσιακά λόγια στην τελετή: «Αυτός ο άνθρωπος μόνος έκανε τον δρόμο γνωστό». Εκεί ακούγεται η φωνή του θρησκευτικού δογματισμού. Μπορεί να υποθέσει κανείς ότι, όπως ο Βούδας, έτσι και ο Λ. Ρον Χάμπαρντ θα είχε επενδυθεί με υπερφυσική εξουσία και επιπλέον θα είχε γίνει μια θεότητα, στην πράξη, αν όχι στη θεωρία. Αλλά υπάρχουν άλλα άρθρα της πίστης που έρχονται σε αντίθεση με αυτή την τάση. Οι προσφερόμενες υπηρεσίες το κυριακάτικο αυτό απόγευμα ήταν φίσκα με ανθρώπους όλων των ηλικιών, που ήταν χαρούμενοι και επικοινωνιακοί. Ο κ. Άσγουορθ, ο υπεύθυνος στον κλάδο της Δικαιοσύνης, διευκρίνισε ότι «ο θρησκευτικός λειτουργός έρχεται σε επαφή με τους ανθρώπους και τους καλωσορίζει», αλλά αυτό είναι σύνηθες στις εκκλησίες των διαφόρων δογμάτων. Ο λειτουργός φορούσε έναν γιακά κληρικού και ένα είδος σταυρού ή κάτι παρόμοιο, αλλά αυτά αποτελούν στολίδια της θρησκείας, όχι την ουσία. Ακούστηκαν ύμνοι, κατόπιν μια στιγμή ησυχίας η οποία περιελάμβανε μια προσευχή και ένα κήρυγμα που ανέφερε τον Θεό αρκετές φορές.

1. Ο Καθηγητής Parrinder έγραψε αυτή την εργασία το 1977.

II. Η Πλευρά του Θεού στην Πίστη της Σαηεντολογίας
ΚΑΝΤΕ ΛΗΨΗ ΤΗΣ ΛΕΥΚΗΣ ΒΙΒΛΟΥ