ΤΜΗΜΑ Ι: ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Αρκετές παρατηρήσεις προέκυψαν επανειλημμένως, απαράλλακτα και ξεκάθαρα:

1. Η Σαηεντολογία έχει γίνει πολύ σημαντική στη ζωή των ερωτηθέντων. Καταλαμβάνει ένα πολύ κεντρικό και, προφανώς, πολύ εποικοδομητικό κομμάτι στον τρόπο που οργανώνουν τις ιδέες τους, την εργασία τους και τα σχέδια για τη ζωή τους. Πολλοί έχουν μπει στη Σαηεντολογία με πλήρη απασχόληση (ως μέλη του προσωπικού = «κληρικοί»;), αν και υπάρχουν πολλοί που δεν έχουν αφιερώσει τις διακοπές τους ή δεν έχουν παρατείνει την άδειά τους από την κανονική τους ασχολία για να επιδιώξουν περαιτέρω εκπαίδευση και συμβούλευση στη Σαηεντολογία. Κάποιοι ασχολούνται σε ιδιωτικές επιχειρήσεις με άλλους Σαηεντολόγους (ένας μουσικός έπαιζε σε μια μπάντα της οποίας όλα τα μέλη είχαν γίνει Σαηεντολόγοι!).

2. Η Σαηεντολογία έχει προσφέρει σε αρκετούς έναν τρόπο να ξεφύγουν από τον εθισμό στα ναρκωτικά, τον αλκοολισμό, την απογοήτευση, την έλλειψη νοήματος και στόχων, την κατάθλιψη ή μια αίσθηση ματαιότητας – καθόλου εύκολο έργο. (Κάποιος νεαρός περιέγραψε τον εαυτό του ως πρώην ναρκομανή που βασιζόταν σε εγκλήματα για να αντεπεξέρχεται στον εθισμό του, όμως τα παράτησε, βρήκε δουλειά για να πληρώσει για τα μαθήματα της Σαηεντολογίας, και εγκατέλειψε τα ναρκωτικά εντελώς. Άλλοι ανέφεραν ότι σταμάτησαν τα ναρκωτικά αφότου τους είπαν ότι δεν μπορούσαν να συνεχίσουν στη Σαηεντολογία αν έπαιρναν ναρκωτικά).

3. Ένα κεντρικό στοιχείο για την επίδραση που είχε πάνω τους η Σαηεντολογία ήταν η πεποίθησή τους ότι είναι «πνευματικά όντα» που έχουν μια συνεχή ύπαρξη ανεξάρτητη από το σώμα ή τη διάνοια, και, κατά συνέπεια, δεν είναι ανάγκη να φοβούνται τον θάνατο, που είναι απλώς η «εγκατάλειψη» του τωρινού σώματος, ώστε να αντικατασταθεί από ένα άλλο σώμα.

4. Η στάση τους απέναντι στη Σαηεντολογία ήταν γενικά πολύ πρακτική: είχε «δουλέψει», είχε φέρει δηλαδή αποτελέσματα στο να βελτιώσουν την ικανότητά τους να ανταπεξέρχονται στα καθημερινά τους προβλήματα στις διαπροσωπικές τους σχέσεις, στην επικοινωνία, στην αυτογνωσία κ.λπ. Ακόμα και οι πιο «πνευματικές» πτυχές (η λέξη που χρησιμοποίησαν) προβάλλονταν με έναν ρεαλιστικό τρόπο: «Αν δε δουλεύει για σένα, ξέχασέ το». Μόνο οι διδασκαλίες που αποδεικνύονταν από τη δική τους εμπειρία θεωρούνταν ότι είναι αληθινές, ενώ άλλες δεν είχαν (ακόμη;) φτάσει σε επίπεδο «πνευματικής» ανακάλυψης. (Κάποιος νεαρός σχολίασε ότι είχε «ακούσει» για μετενσάρκωση, αλλά δεν ήταν κάτι που το βρήκε ιδιαίτερα χρήσιμο ή σημαντικό για τον εαυτό του).

5. Η διαδικασία του «ώντιτινγκ» (συμβούλευση που γίνεται με τον συμβουλευόμενο να κρατάει σε κάθε του χέρι αγωγούς συνδεδεμένους με ένα «ηλεκτρόμετρο» ( γέφυρα Ουίτστοουν) που καταγράφει διακυμάνσεις της γαλβανικής αγωγιμότητας του δέρματος, διακυμάνσεις που πιστεύεται ότι συνδέονται με το αντικείμενο-θέμα με το οποίο σχετίζεται η παροχή συμβουλών) έχει πολύ κεντρική θέση στην εμπειρία τους από τη Σαηεντολογία, και αρκετοί το περιέγραψαν ως μια πρακτική «εξομολόγησης». Φαίνονταν να πιστεύουν ότι ήταν πολύ θεραπευτική διαδικασία και ότι δεν μπορούσε κανείς να εξαπατήσει το ηλεκτρόμετρο, καθιστώντας έτσι το ώντιτινγκ ανώτερο από άλλες μορφές συμβούλευσης.

6. Αναφορές στην «ηθική» παρουσιάστηκαν συχνά στις συνεντεύξεις, αν και συνήθως χωρίς πολύ ξεκάθαρο ή τυπικό περιεχόμενο.

7. Οι αναφορές στις τυπικά «θρησκευτικές» πτυχές της Σαηεντολογίας –το παρεκκλήσι, τη χειροτονία, την περιβολή του κλήρου, τον σταυρό ως σύμβολο κ.λπ.– φαίνονταν σαφώς δευτερεύουσες. («Α, ναι, τώρα που το λες, έχουμε τις κυριακάτικες λειτουργίες».)

8. Αναφορές στον Ιδρυτή Λ. Ρον Χάμπαρντ: ήταν συχνές και επαινετικές, θα έλεγε κανείς «ευλαβείς»: οι φωτογραφίες του είναι παντού και είναι ο δημιουργός των περισσότερων τεράστιων συλλογών υλικού που μελετούν οι Σαηεντολόγοι. Σε κάθε εγκατάσταση της Σαηεντολογίας υπάρχει ένα κενό αλλά καλά εξοπλισμένο γραφείο που προορίζεται για τον ίδιο, με το καπέλο του με το χρυσό κορδόνι του «Αρχιπλοιάρχου» τοποθετημένο πάνω στο γραφείο.

9. Αναφορές σε παλιότερες συνδέσεις των ερωτηθέντων με άλλες θρησκείες γίνονταν συνήθως με σεβασμό, και επανειλημμένα αναφερόταν ότι η Σαηεντολογία είναι ταιριαστή με άλλες θρησκείες· στ’ αλήθεια «εφαρμόζει» αυτό που σε άλλες θρησκείες μάλλον πιστεύεται ότι είναι μόνο θεωρητικό. Ορισμένοι ερωτηθέντες είπαν ότι εξακολουθούν να είναι Λουθηρανοί ή Μεθοδιστές, αλλά προφανώς δεν είναι τόσο ενεργοί. Οι περισσότεροι περιέγραψαν τον εαυτό τους πιο πολύ ως «Σαηεντολόγο» παρά ως πιστό κάποιας (άλλης;) θρησκείας.

10. Πολλοί ανέφεραν ότι ήταν δυσαρεστημένοι με προηγούμενες θρησκείες, επειδή δεν πήραν ικανοποιητικές απαντήσεις στα ερωτήματά τους. Συχνά, τους είχαν πει τι να πιστέψουν χωρίς να έχουν βιώσει οι ίδιοι άμεσα αυτές τις απαντήσεις στα ερωτήματά τους, κι έτσι παρέμεναν «στο ψάξιμο», μέχρι που ήρθαν στη Σαηεντολογία, όπου δεν τους δόθηκαν απαντήσεις ή δεν τους ειπώθηκε τι να πιστέψουν, είχαν, όμως, τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τις απαντήσεις μέσα από τη δική τους εμπειρία, η οποία απ’ ό,τι φαίνεται ανταποκρινόταν στις ανάγκες τους. Ανέφεραν επανειλημμένα το «Όγδοο Δυναμικό», λιγότερο συχνά τη λέξη «Θεός» ή το «Υπέρτατο Ον», με το οποίο λέγεται ότι σχετίζεται το «Όγδοο Δυναμικό», αλλά έγινε ξεκάθαρο ότι η Σαηεντολογία δεν παρέχει ορισμό του Θεού ή συγκεκριμένο περιεχόμενο για το «Όγδοο Δυναμικό», αφήνοντας το ίδιο το άτομο να το ανακαλύψει.

11. Μερικοί ανέφεραν ότι επισημοποίησαν γάμους για άλλους Σαηεντολόγους ή ότι είχαν επισημοποιήσει τους δικούς τους γάμους με «κληρικούς» της Σαηεντολογίας.

II. Ευρήματα του Δικαστηρίου
ΚΑΝΤΕ ΛΗΨΗ ΤΗΣ ΛΕΥΚΗΣ ΒΙΒΛΟΥ